Doorgaan naar hoofdcontent

let's sti(c)k together mei






Voor 'let's sti(c)k together' in de maand mei, kregen we de volgende criteria:
- werk met restjes/recycleren
- Dit is Belgisch
- a touch of bling

Aangezien mijn restjesbak uitpuilt had ik op dat vlak keuze genoeg. Ik koos er een restje van dit hemd uit (het hemd is helaas een beetje te kort geworden...) en knipte hieruit een Frida top van Compagnie M (Belgische ontwerpster) met een twist, mijn labeltje heeft een zilveren tekst dus zo had ik ook onmiddellijk mijn touch of bling ;-).




Dit patroontje mocht ik vorig jaar testen voor compagnie M maar ze besloot het toen niet uit te brengen. Ik ben er nochtans heel tevreden over, dus misschien als we allemaal eens lief kijken ;-). Want Majella is ook grote fan!
Het oorspronkelijke patroon voorziet ofwel een gewone achterkant ofwel een achterkant met plooitjes, ik besloot om deze keer een vals knopenpad aan de achterkant te voorzien. De knoopjes hiervoor recycleerde ik van een oud truitje dat wat te kort (niets mis met mijn wasmethodes, het truitje in kwestie was 8 jaar oud ;-) ) geworden was (het eerste criterium heb ik dus zelfs dubbel gehaald, ter compensatie van mijn maar half gehaalde laatste criterium ;-) ).


Als je 's avonds vermoeid nog begint de naaien dan sluipen er gegarandeerd foutjes in. Dit is bij dit stuk niet anders, het vals knopenpad is niet helemaal perfect gelukt, dus dat wil ik nog eens opnieuw proberen en ook aan de voorkant zit een stomme fout. Maar uiteindelijk zijn restjes daar wel ideaal voor, minder druk om iets perfect te maken. Ondanks de foutjes zal dit stuk zeker vaak uit de kast komen in het weekend, want zowel het model als de stof zijn supercomfortabel. 









De foto's zijn niet zo super deze keer, ik was alleen op pad dus moeilijk om in te schatten hoe scherp ze zouden zijn. Toen bleek dat ze niet zo heel erg scherp waren zat het topje al in de was en kwam de deadline veel te dichtbij, dus vandaar zal je het met deze foto's moeten doen.

Ik knipte ook al in een gekoesterd stofje om er een Frida van te maken, binnenkort verschijnt deze hier ook op de blog want die is zalig om te dragen.





stof: Madeline De Stoffenmadam
patroon: Frida top Compagnie M

Neem ook zeker een kijkje bij de rest:


Flaflinko - Stokstaartje doet het zo - Stoffenspulletjes - Naadjes en Draadjes - Yabelle en co - Just Just10 - Noxeema - Mimaloki - Frullemieke - Vlijtig Liesje Knutselt - Naaiz - Just Delphine - ViTess - Girls In Uniform - Wollebol by Eefje - Mamasa Sewing - Wilwarin Made With Love - Lilliepawillie - BlogRevolution - Voor Milo - Mamadammeke - Woohoo by Davina - Madame Stof - Naaisgerief

Reacties

  1. Mooi detail dat vals knopenpad op de rug!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik droeg vorige week ook al mijn Frida, ideaal bij deze temperaturen! Ik vind het erg mooi, wat je deed met de rug. En ja, foutjes en zo... niet van wakker liggen, in gekochte kleding zitten die ook wel af en toe ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad ideaal voor dit weertje, ik heb er intussen vier en ze zitten op één na allemaal in de was (zweetgeurtjes enzo ;-) )

      Verwijderen
  3. Ik vind het geslaagd, leuk detail met die knopen! Helemaal jij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks, ik begin meer en meer plezier te scheppen in het 'prutsen' met patronen

      Verwijderen
  4. Heel erg mooi, dat rugdetail! Ik ben wel benieuwd naar een foto van de voorkant! :) ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, de voorkant die ziet er dus gewoon uit zoals die andere uit de eerdere post maar er zit een plooitje teveel ;-)

      Verwijderen
  5. Heel mooi!
    Leuk dat knopenpad op de rug

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vind het heel geslaagd! Knopenpad op de rug maakt het helemaal af! 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks, een volgend keertje zou ik het ietsje breder maken zodat mijn knoopjes er beter oppassen ;-)

      Verwijderen
  7. Heel mooi top. Ik zag eerder al de Frida die Made by Mazella. Een top-patroon. Jammer dat Marte het patroon niet uitgebracht heeft. Ik ben zeker fan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel leuk, ziet er supervrouwelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wil ook wel een Frida! Mijn restjes zijn zeker nooit groot genoeg om zo'n stuk er uit te krijgen. Wil wel de rest van uw restjesbak eens zien, moet indrukwekkend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi ;-) de meeste van mijn restjes zijn ook niet zo groot hoor, hierbij had ik miskeken op het patroon voor het hemd naar wat ik nodig had, ik keek bij stofbreedte 110 cm ipv 140 cm, dat verklaart dus al veel en soms maak ik bvb een bloesje ipv een kleedje.
      Maar als je eens in de buurt bent, dan mag je altijd komen piepen, er zitten ook nog dingen in waar wel nog kinderkleren uit kunnen maar niets meer voor onszelf

      Verwijderen
  10. leuk gedaan en staat je super
    www.stokstaartjedoethetzo.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. leuk gedaan en staat je super
    www.stokstaartjedoethetzo.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi! Misschien dat je Marte nu toch nog op andere gedachten krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi blousje! Staat je heel goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je bezoekje, laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat jullie over mijn blog en naaisels vinden.

Populaire posts van deze blog

Een stapel gebreide FO's

Het is precies eeuwen geleden dat ik hier nog iets neerschreef maar het leek me wel leuk om deze keer toch nog eens kort iets te schrijven. Voor degene die meer brei-avonturen willen volgen, ga zeker een kijkje nemen op mijn youtube kanaal. Op de foto hierboven zie je wat ik af had voor de laatste aflevering: een Pippin sweater, een Forest walk cowl (de grijze), een cargill cowl (degene met de kleuren die in elkaar overgaan), een paar scrappy stripy socks en een paar 'doodgewone' sokken. Dit is de 'cargill cowl' van de Creabea, ik mocht deze preview breien voor haar. Ik ben heel blij met het eindresultaat maar het patroon zelf vond ik onvoldoende uitgeschreven om de steek zonder filmpje te kunnen volgen. Het ligt vermoedelijk aan mezelf dat ik dit niet zo fijn vind maar ik geef het toch maar mee. Het garen is rico creative melange wonderball, ik heb nog vrij veel over dus wil er ooit nog een bijpassende muts uit maken.  Het paar sokken dat je links op de foto ziet (zond

naaien met restjes: zakdoeken

De meeste onder ons kennen het wel, een uitpuilende restjesbak. Zeker als je zelf geen mini's thuis rondlopen hebt om met deze restjes te kleden (en dan nog veronderstel ik dat je voor kinderen nog andere stofjes koopt dan alleen die restjes). Met een aantal van de soft cactus stofjes die ik voor hemden gebruikt had, heb ik stoffen zakdoeken gemaakt. Vorige winter deed ik dat al een eerste keertje met het restje van dit hemd en deze gaan nog steeds mee. Ik was die op 60°C met de rest van de zakdoeken en ze blijven ok. Uiteraard zijn ze waarschijnlijk de eerste keer een beetje gekrompen, maar het zijn zakdoeken dus dat maakt niet zoveel uit. Dit jaar koos ik voor een restje van dit hemd . Doordat ik de kraag twee keer heb moeten knippen om mijn eigen stommiteiten recht te zetten, was het restje dat nog overschoot te klein om er nog iets deftig mee te maken. Het stofje is ook niet zo gemakkelijk te combineren met andere stofjes, dus ideaal om zakdoeken uit te maken.

Er werd nog eens genaaid!

  Als je de voorbije blogberichten bekijkt dan zou je denken dat ik mijn naaimachine verkocht heb en ingeruild heb voor wat breinaalden. Nu staan nog niet eens al mijn breiprojecten op de blog, maar mijn naaimachine die stond toch ook wel weer naar mij te lachen. Ik was de zin wat kwijt om te naaien, twee jaar met vrij veel thuiswerken maakten dat ik niet zoveel nodig had. En daarnaast verloor ik mij wat in perfectie zoeken door de foute accounts te volgen op social media. Enkele weken zo weinig mogelijk op instagram en facebook later, vond ik beetje bij beetje mijn sewing mojo terug.  De oorzaak van die terugkerende liefde was het maken van verjaardagskroontjes, maar die kan ik jullie nog niet tonen. Direct na de kroontjes nam ik een zak met restjes stof van een handtas bij de hand (ik toon je die zo dadelijk want ik zag net dat die de blog nooit haalde) en maakte ik op het gevoel een variant van de vinktas. Een tas die qua afmetingen gebaseerd is op de restjes die ik nog had en als d