Doorgaan naar hoofdcontent

soms dan wil je snel zijn...







Soms dan zie je een patroontje en denk je: jep die wil ik maken, NU. Dat had ik deze keer met de sweater uit lmv voor mannen (ook met die voor vrouwen maar daar had ik geen stof voor liggen ;-) ). Ik had nog een rode sweaterstof liggen die ik in de solden kocht bij Fairy Tailors (voorgewassen en al, dus ik kon onmiddellijk beginnen ;-) ) dus het kon snel gaan.

Op dinsdag kwam het tijdschrift toe maar had ik geen naaitijd, op woensdag tekende ik het patroon en knipte de stof en op donderdag bij een avondje gezellig tetteren in Lier bij De Stoffenmadam zette ik de sweater in elkaar (en kocht ik boordstof). Eigenlijk wou ik op woensdag verderwerken aan mijn gordijnen maar tja als je kan kiezen tussen grote onhandige lappen stof en dit ;-)... (intussen zijn die ***** dingen afgewerkt).
Aangezien het momenteel nog altijd redelijk fris is, werd de sweater gisteren en vandaag al gedragen. De foto's werden dan ook snel snel tussendoor genomen. De conclusie is dat het een hele zachte sweater is.




De zak vooraan liet ik weg omdat ik dat iets te sportief vond om te gaan werken. De details aan de mouwen maken dat het nog altijd een speciaal patroontje is ondanks het weglaten van de zak. Normaal gezien moet je die naden aan de mouw met een flatlock steek maken, dit zou de eerste keer geweest zijn voor mij, dus is dat iets wat ik liever eerst eens in een teststof probeer. Maar zoals de titel zegt, wou ik sneller zijn dan dat. Vandaar dat ik ervoor koos om de naden gewoon te stikken met de overlock en twee ervan af te werken met een siersteek.
Voor mij is dit zeker een heel leuke sweater. Voor mannen is het niet zo eenvoudig om originele maar toch draagbare kledij te vinden, zowel in de winkel als op patronenvlak. Zoiets was dus zeker welkom. Het daagt zelfs uit tot wat knip en plakwerk door mezelf ;-).



Als ik deze editie van lmv zie dan denk ik dat er een aantal succesnummertjes in staan. Een aantal snel klaar projectjes wat altijd aanspreekt en uiteraard heeft een mens ook basics nodig in zijn kast. De sweater voor dames staat al zeker op mijn to sew lijstje en ook het t-shirt is een kanshebber. De damesjurk (in het groene stofje) hoop ik ook te kunnen maken deze zomer. Het baby t-shirtje wordt dan weer een babygeschenkje binnenkort. Kortom ik weet wat gedaan ;-).

stof: Fairy Tailors
boordstof: de stoffenmadam
patroon: LMV

Reacties

  1. Een heel mooie trui en de kleur staat uwe man ook heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De damesjurk, die volgt hier ook op een moment dat de zon van de partij is. Het damestshirt maakte én droeg ik al; topper! Dit patroontje ontging me echter volledig #oeps, maar ik neem mijn boekje er terug bij want dit vind ik een schoon exemplaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zal ik ook eens aan het damest-shirt moeten beginnen, dat kan nog net bij dit weer ;-) alhoewel de zon hier deze ochtend scheen (nu niet meer...)
      in het boekje staat hij met een zak vooraan dus het toont ietsje 'jonger' maar dat was snel aangepast. De mouwen die merkte ik pas bij het overtekenen op, maar ik vond het wel iets tof.

      Verwijderen
  3. het shirt is de Odette. Ik maakte hem ook, reeds in tweevoud! Het is een goed nummertje, deze LMV. Voor de man naaien is me meestal nog iets te gewaagd. Maar ik vind jouw exemplaar zeer geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt!
      Ja het duurt altijd eventjes voor ik die namen kan onthouden, als ik ze gemaakt heb dan lukt dat precies beter ;-). Een test stofje ligt al klaar en ook een goeie stof is al gekozen, nu nog tijd ;-)

      Verwijderen
  4. Heel mooi! Leuk om te zien dat de trui ook mooi is zonder de zak

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hou erg van jouw versie, veel leuker zonder zak!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ik vond de zak eerder iets voor de jeugd en (sjjjt ;-) ) daar is mijne man toch al een klein beetje te oud voor ;-)

      Verwijderen
  6. Tof gemaakt! Ik zie ook een heleboel bruikbare patroontjes in de laatste editie :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je bezoekje, laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat jullie over mijn blog en naaisels vinden.

Populaire posts van deze blog

Een stapel gebreide FO's

Het is precies eeuwen geleden dat ik hier nog iets neerschreef maar het leek me wel leuk om deze keer toch nog eens kort iets te schrijven. Voor degene die meer brei-avonturen willen volgen, ga zeker een kijkje nemen op mijn youtube kanaal. Op de foto hierboven zie je wat ik af had voor de laatste aflevering: een Pippin sweater, een Forest walk cowl (de grijze), een cargill cowl (degene met de kleuren die in elkaar overgaan), een paar scrappy stripy socks en een paar 'doodgewone' sokken. Dit is de 'cargill cowl' van de Creabea, ik mocht deze preview breien voor haar. Ik ben heel blij met het eindresultaat maar het patroon zelf vond ik onvoldoende uitgeschreven om de steek zonder filmpje te kunnen volgen. Het ligt vermoedelijk aan mezelf dat ik dit niet zo fijn vind maar ik geef het toch maar mee. Het garen is rico creative melange wonderball, ik heb nog vrij veel over dus wil er ooit nog een bijpassende muts uit maken.  Het paar sokken dat je links op de foto ziet (zond

naaien met restjes: zakdoeken

De meeste onder ons kennen het wel, een uitpuilende restjesbak. Zeker als je zelf geen mini's thuis rondlopen hebt om met deze restjes te kleden (en dan nog veronderstel ik dat je voor kinderen nog andere stofjes koopt dan alleen die restjes). Met een aantal van de soft cactus stofjes die ik voor hemden gebruikt had, heb ik stoffen zakdoeken gemaakt. Vorige winter deed ik dat al een eerste keertje met het restje van dit hemd en deze gaan nog steeds mee. Ik was die op 60°C met de rest van de zakdoeken en ze blijven ok. Uiteraard zijn ze waarschijnlijk de eerste keer een beetje gekrompen, maar het zijn zakdoeken dus dat maakt niet zoveel uit. Dit jaar koos ik voor een restje van dit hemd . Doordat ik de kraag twee keer heb moeten knippen om mijn eigen stommiteiten recht te zetten, was het restje dat nog overschoot te klein om er nog iets deftig mee te maken. Het stofje is ook niet zo gemakkelijk te combineren met andere stofjes, dus ideaal om zakdoeken uit te maken.

Er werd nog eens genaaid!

  Als je de voorbije blogberichten bekijkt dan zou je denken dat ik mijn naaimachine verkocht heb en ingeruild heb voor wat breinaalden. Nu staan nog niet eens al mijn breiprojecten op de blog, maar mijn naaimachine die stond toch ook wel weer naar mij te lachen. Ik was de zin wat kwijt om te naaien, twee jaar met vrij veel thuiswerken maakten dat ik niet zoveel nodig had. En daarnaast verloor ik mij wat in perfectie zoeken door de foute accounts te volgen op social media. Enkele weken zo weinig mogelijk op instagram en facebook later, vond ik beetje bij beetje mijn sewing mojo terug.  De oorzaak van die terugkerende liefde was het maken van verjaardagskroontjes, maar die kan ik jullie nog niet tonen. Direct na de kroontjes nam ik een zak met restjes stof van een handtas bij de hand (ik toon je die zo dadelijk want ik zag net dat die de blog nooit haalde) en maakte ik op het gevoel een variant van de vinktas. Een tas die qua afmetingen gebaseerd is op de restjes die ik nog had en als d