Doorgaan naar hoofdcontent

Blogmeet: sew challenge II







Aan de blogmeet was ook een sew challenge gekoppeld. Aangezien het geen kwaad kan om eens uitgedaagd te worden, besloot ik hieraan mee te doen. Ik werd gekoppeld aan Evi en was wel heel benieuwd naar de 3 'eisen' die ik van haar zou krijgen want Evi dat is een toppertje op naaigebied maar ook een heel toffe madam!

Omdat we allebei nog een reisje gepland hadden kozen we de laatste week van maart als blogweek. Zo hadden we alletwee voldoende tijd om aan de challenge te werken.(En gelukkig maar, want zoals je hier kon lezen, had mijn naaimachine dringend onderhoud nodig)

Ik kreeg de volgende criteria van Evi:
- een hack
- gebruik (gedeeltelijk) iets gerecycleerd
- een zelfgemaakt detail

De hack uitwerken ging het gemakkelijkst. Ik had wel een aantal plannen die nog niet uitgevoerd werden omdat ze net een beetje buiten mijn comfortzone lagen (en eventueel ook omdat ik zoveel op mijn 'to sew' lijstje staan heb ;-) ) maar dit was dus de ideale schop onder mijn kont. Ik wou al lang een aansluitende jurk in tricot met een mooi rugdetail maar vond hiervan geen patroon. Daarom combineerde ik een patroon van lmv voor de jurk met de rug van de otiumsweater met strik. Het stofje kocht ik op de laatste dag van de solden nog online bij Stof op zolder. 
Als detail wou ik graag een kleiner strikje op de voorkant maken. 
Hoe ik iets zou recycleren dat was de moeilijkste opdracht. Daar moest mijn creatieve brein toch eventjes over nadenken. Uiteindelijk besloot ik een kanten kleedje te nemen dat wat versleten was maar waar nog mooie stukken stof aan waren, en dat te gebruiken als stof voor zowel de strik op de rug, als het strikje op de broche.



Ik hoop dat ik hiermee voldoe aan de eisen die gesteld werden en dat de challenge geslaagd is. Voor mij was het in ieder geval een leuke uitdaging. Meestal heb ik genoeg hacks in mijn hoofd maar komt het er gewoon niet van, dit was dus de ideale gelegenheid. De maat valt deze keer trouwens redelijk nipt (wat ik niet gewoon ben van LMV), maar ik pas er in (oef).

Het verzinnen van criteria was trouwens ook niet zo gemakkelijk, ik wou ze ruim genoeg kiezen zodat ze er alle kanten mee uitkon dus ging ik voor
1. gebruik voor deze challenge zoveel mogelijk benodigdheden die je al in huis hebt
2. maak een (deel van een) feestoutfit voor jezelf
3. kies een patroontje waar knoopjes in verwerkt zitten of voeg dit zelf toe
als je net als ik nieuwsgierig bent wat Evi hiervan gemaakt heeft, ga dan zeker een kijkje nemen op haar blog volgende week.

Ook bij de andere bloggers van de sew challenge kan je nog wat inspiratie gaan opdoen:
http://woohoobydavina.blogspot.be/2017/02/sew-challenge-2-de-deelnemers.html



patroon: combinatie van de Lina jurk (lmv) en otium sweater met strik
stof: stof op zolder + oud kleedje uit H&M



Reacties

  1. Ohhhh streepjes! Ik vind het de max!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! Streepjes had ik nog nodig in mijn kleerkast (maar ik kreeg wel koppijn bij het naaien ;-) )

      Verwijderen
  2. Waauw Delphine, ik vind deze prachtig! Zou ik ook zo maken! Straks die Lina jurk es opzoeken, in zijn oorspronkelijke vorm :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oooh thanks voor het compliment! Is een heel leuk jurkje om te maken en te dragen dus zeker doen.

      Verwijderen
  3. Heel mooi! Dat kant voor de strik is echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, ja ik ben echt blij met mijn criteria anders was ik er nooit opgekomen

      Verwijderen
  4. Foxy lady! Het staat je geweldig mooi, zo'n aansluitende jurk. En helemaal hip met streepjes. ik zou zeggen, nog veel meer van dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt keimooi!
    En ziet er ook een comfortabele jurk uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ja eenmaal ik hem aan heb is hij enorm comfortabel (tot hij terug uit moet ;-) ), door de strik moet ik wat opletten dat ik mijn hoofd door de juiste opening steek ;-)

      Verwijderen
  6. Superleuk! Ik gebruikte ook net de otium voor een kleedje. Maar ik heb teveel projecten tegelijk, moet nog afgewerkt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeker doen, kleedjes zullen hopelijk snel van pas komen als de lente er echt aankomt

      Verwijderen
  7. Delphine, zo tof!! Staat je prachtig. Moest het in de winkel hangen, ik zou het zo kopen. Moet ik nog vragen welk detail het meeste in de smaak viel bij de man des huizes? 😉 Heel leuk gedaan, ik ben fan 😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je superleuke compliment. volgens mij heb je direct het juiste detail in gedachten ;-)

      Verwijderen
  8. Leuk! En extra fijn als je iets ouds kan hergebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja idd, het was de eerste keer maar ik denk dat ik het vaker zal doen.

      Verwijderen
  9. Absoluut geslaagd!! Je brengt me op ideeën...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw zo mooi! Die strik is geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! En dat allemaal omdat ik door uw otium op de blogmeet het patroon kocht 😉

      Verwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je bezoekje, laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat jullie over mijn blog en naaisels vinden.

Populaire posts van deze blog

Een stapel gebreide FO's

Het is precies eeuwen geleden dat ik hier nog iets neerschreef maar het leek me wel leuk om deze keer toch nog eens kort iets te schrijven. Voor degene die meer brei-avonturen willen volgen, ga zeker een kijkje nemen op mijn youtube kanaal. Op de foto hierboven zie je wat ik af had voor de laatste aflevering: een Pippin sweater, een Forest walk cowl (de grijze), een cargill cowl (degene met de kleuren die in elkaar overgaan), een paar scrappy stripy socks en een paar 'doodgewone' sokken. Dit is de 'cargill cowl' van de Creabea, ik mocht deze preview breien voor haar. Ik ben heel blij met het eindresultaat maar het patroon zelf vond ik onvoldoende uitgeschreven om de steek zonder filmpje te kunnen volgen. Het ligt vermoedelijk aan mezelf dat ik dit niet zo fijn vind maar ik geef het toch maar mee. Het garen is rico creative melange wonderball, ik heb nog vrij veel over dus wil er ooit nog een bijpassende muts uit maken.  Het paar sokken dat je links op de foto ziet (zond

naaien met restjes: zakdoeken

De meeste onder ons kennen het wel, een uitpuilende restjesbak. Zeker als je zelf geen mini's thuis rondlopen hebt om met deze restjes te kleden (en dan nog veronderstel ik dat je voor kinderen nog andere stofjes koopt dan alleen die restjes). Met een aantal van de soft cactus stofjes die ik voor hemden gebruikt had, heb ik stoffen zakdoeken gemaakt. Vorige winter deed ik dat al een eerste keertje met het restje van dit hemd en deze gaan nog steeds mee. Ik was die op 60°C met de rest van de zakdoeken en ze blijven ok. Uiteraard zijn ze waarschijnlijk de eerste keer een beetje gekrompen, maar het zijn zakdoeken dus dat maakt niet zoveel uit. Dit jaar koos ik voor een restje van dit hemd . Doordat ik de kraag twee keer heb moeten knippen om mijn eigen stommiteiten recht te zetten, was het restje dat nog overschoot te klein om er nog iets deftig mee te maken. Het stofje is ook niet zo gemakkelijk te combineren met andere stofjes, dus ideaal om zakdoeken uit te maken.

Er werd nog eens genaaid!

  Als je de voorbije blogberichten bekijkt dan zou je denken dat ik mijn naaimachine verkocht heb en ingeruild heb voor wat breinaalden. Nu staan nog niet eens al mijn breiprojecten op de blog, maar mijn naaimachine die stond toch ook wel weer naar mij te lachen. Ik was de zin wat kwijt om te naaien, twee jaar met vrij veel thuiswerken maakten dat ik niet zoveel nodig had. En daarnaast verloor ik mij wat in perfectie zoeken door de foute accounts te volgen op social media. Enkele weken zo weinig mogelijk op instagram en facebook later, vond ik beetje bij beetje mijn sewing mojo terug.  De oorzaak van die terugkerende liefde was het maken van verjaardagskroontjes, maar die kan ik jullie nog niet tonen. Direct na de kroontjes nam ik een zak met restjes stof van een handtas bij de hand (ik toon je die zo dadelijk want ik zag net dat die de blog nooit haalde) en maakte ik op het gevoel een variant van de vinktas. Een tas die qua afmetingen gebaseerd is op de restjes die ik nog had en als d